معرفی مناطق تروریستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری

معرفی مناطق توریستی و گردشگری استان چهار محال و بختیاری

 معرفی مناطق توریستی  و گردشگری استان چهار محال و بختیاری

جنگل‌هاي بلوط و زالزالك، آبشار‌، گردشگاهها وگرداب‌ها از زيباترين عوامل اكوتوريسم چهارمحال و بختياري است.

استان چهارمحال و بختياري با دارا بودن بيش از ۲۵۰ جاذبه شناخته شده طبيعي تاريخي و مذهبي از مهمترين مناطق كشور براي جذب گردشگر به شمارمي‌رود.

فرونشست‌هاي بوجود آمده همزمان با حركات زمين ساختي زاگرس و آب حاصل ازذوب برف كوههاي بلند، تالابهاي متعددي را در استان تشكيل داده است كه زيستگاه انواع پوشش گياهي- جانوري است و وجود اين مواهب خدادادي، گردشگري طبيعي استان را ازپتانسل بسيار بالايي برخوردار ساخته است.

شكل طبيعي استان چهار محال و بختياري بر مبناي ارتفاعات مياني رشته كوه زاگرس استوار گشته است.

انباشت برف در ارتفاعات استان سبب شده معروفترين رودخانه‌هاي دايمي جنوب غربي و مركزي ايران يعنيكارون، زاينده رود و دز از ارتفاعات اين استان سرچشمه گيرند. جنگلهاي بلوط، زالزالكو برخي ديگر از گياهان پهن برگ و نيز آبشار‌ها، غارها، چشمه سارهاي با آب فراوان،مناطق حفاظت شده، گردشگاهها و گردابها از ديگر عوامل طبيعي و اكوتوريسم استان محسوب مي‌شوند.

بهار و تابستان فصل رونق اكوتوريسم در استان چهارمحال و بختياري است.
جلوه‌هاي اكوتوريسم استان چهارمحال و بختياري از تنوع بسياري برخوردار بوده ومي‌تواند سهم بسزايي در رونق دادن به صنعت گردشگري ايفا كند.
تالابها، چشمه‌ها،آبشارها، غارها، مناطق حفاظت شده و ساير چشم‌اندازهاي طبيعي استان چهارمحال وبختياري زيباترين پتانسيلهاي گردشگري كشور را تشكيل مي‌دهند و بر خلاف بسياري ازمناطق طبيعي كشورمان كه تاكنون ناشناخته مانده‌اند، اين مناطق طبيعي از امكاناتگردشگري متوسطي برخوردار بوده و در صورت ايجاد كامل زيرساختهاي اين صنعت در اين مكانها و معرفي كامل آنها به علاقه‌مندان، چهارمحال و بختياري به تنهايي مي‌تواند،مكاني براي جذب بسياري از گردشگران داخلي و خارجي و رونق اين صنعت در كشور باشد.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان چهارمحال و بختياري، اين استان را واجد پتانسيلبالايي براي رونق اكوتوريسم دانست و افزود: «استان چهارمحال و بختياري از لحاظ ساختاري با دارا بودن چشم‌اندازهاي بسيار زيباي كوهستاني، تالابي، دشتي، جنگلي ورودخانه‌ها از محيط زيست طبيعي بسيار سحرانگيزي برخوردار است.» وي اظهار داشت: «يكي از مهمترين جاذبه‌هاي طبيعي استان تالابهاي آن است كه در زمره تالابهاي بين‌المللي قرار داشته و از جنبه‌هاي مختلف زيست محيطي حائز اهميت هستند.وي افزود: «ايناستان تنها با دارا بودن يك درصد از مساحت خاك كل كشور، ۱۱درصد از منابع آبي را بهخود اختصاص داده است.

اين مسئول بازديد از جاذبه‌هاي طبيعي استان را به تمامي مردم كشور توصيه كرد.

تالاب چغاخور


تالاب بين‌المللي و زيباي چغاخور بامساحتي حدود دو هزار و ۳۰۰ هكتار در دامنه ارتفاعات برآفتاب و كلار در نزديكي شهربلداجي واقع شده است. اين تالاب در مسير جاده شهركرد- خوزستان قرار گرفته و ازشهركرد ۶۵ كيلومتر فاصله دارد.

فضاي وسيع و هواي لطيف و چشم اندازهاي بديع همراه با آواز و پرواز پرندگان مهاجر و بومي اين تالاب را در رديف يكي از كانونهاي مهم جذب گردشگري در استان قرار داده است.

ويژگي منحصر به فرد تالاب، زيست نوعي ماهي از خانواده گامبوزيا (ماهي گورخري) در اين مكان است. بهترين فصول بازديد ازاين تالاب بهار و تابستان است. تالابهاي گندمان و سولقان ديگر تالابهاي دائمي استان است كه در نزديكي اين تالاب واقعند. راه دسترسي به اين تالاب آسفالته بوده و ازامكاناتي چون آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به واحداقامتي و پذيرايي و پاركينگ برخوردار است.

چشمه ديمه

چشمه ديمه، سرچشمه اصلي زاينده رود قبل از ايجاد تونلهاي كوهرنگ، در ده كيلومتري چلگرد و در مجاورت روستاي ديمه واقع شده است. آب اين چشمه از گواراترين آبهاي جهان است و خواص درماني (جلوگيري از پوسيدگي دندان و درمان سنگ كليه) نيز دارد.
در نزديكي اين چشمهكارخانه آب معدني ديمه قرار دارد كه محصولات آن به خارج از كشور صادر مي‌شود و دربازار داخلي نيز وجود دارد.
مناظر زيبا و چشمگير و فضاسازي‌هاي اطراف چشمه، اينمكان را در رديف زيباترين گردشگاههاي شهرستان كوهرنگ قرار داده است.
بهترين فصول بازديد از اين جاذبه بهار و تابستان است. راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني،سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به واحد اقامتي و پذيرايي، پاركينگ،آلاچيق، زمينهاي ورزشي و بازي كودكان در اين مكان براي گردشگران فراهم شدهاست.


چشمه كوهرنگ


اين چشمه با آب بسيار زياد از دامنه هاي زردكوه سرچشمه ميگيرد و پس از گذر از پيچ و خم‌هاي فراوان به درياچه سد كوهرنگ مي‌ريزد و از تونل اول كوهرنگ وارد زاينده رود مي‌شود.

مناظر بسيار زيباي طبيعي اطراف چشمه و حضورعشاير در منطقه، زيبايي اين چشمه را دو چندان كرده است.

دستيابي به اين نقطه- كه بيشتر در فصول بهار و تابستان براي بازديد توصيه مي‌شود- به راحتي با هر نوع خودروامكان پذير است.
اين چشمه از چلگرد ۳۰ كيلومتر فاصله دارد و در مسير شماره ۱گردشگري بوده و مسير آن مشخص شده است.

راه دسترسي مناسب، آب آشاميدني، فضاي سبزو دسترسي به هتل كوهرنگ از ديگر امكانات چشمه است.


چشمه برم


چشمه مصفاي برمدر مركز شهر لردگان واقع شده و با شهركرد ۱۵۰ كيلومتر فاصله دارد.

اين چشمه پرآب علاوه بر تامين آب كشاورزي، يكي از سرشاخه هاي كارون به حساب آمده و چشم انداز زيبايي را براي شهر لردگان بوجود آورده است. اطراف اين چشمه بصورت پاركي جهت تفرج وگذراندن اوقات فراغت اهالي شهر لردگان و گردشگران فضاسازي شده است.

اين چشمه نيز از جاده آسفالته، فضاي سبز، سرويس بهداشتي، آب آشاميدني، سكوي نشيمن، دسترسي به واحد پذيرايي و اقامتي، تجهيزات جهت بازي كودكان و پاركينگ براي رفاه گردشگران برخوردار است.

چشمه‌هاي مولا و سرداب


اين دو چشمه با فاصله نسبتاً نزديك به هم به ترتيب در مجاورت روستاي آليكوه و رستم آباد از توابع شهرستان اردل، از چشم اندازها و مناظر بسيار زيبايي برخوردارند و هر روز بويژه روزهاي تعطيل پذيراي صدهاگردشگر و مسافر از نقاط مختلف هستند.

براي رفاه مسافران اقدامات زيرساختي ازقبيل جاده دسترسي، ساخت سكوي نشيمن و سرويس بهداشتي در اين دو مكان صورت گرفته است. فاصله اين نقاط تا شهركرد ۱۲۰ كيلومتر است.

دشت لاله‌هاي واژگون


اين دشت در ۱۲ كيلومتري چلگرد و در نزديكي روستاي بنواستكي از توابع شهرستان كوهرنگ واقع شده است. وسعت زياد ( سه هزار و ۴۰۰ هكتار) پوشش گياهي بسيار زيبا و ارزشمند، لاله‌هاي واژگون (اشك مريم) در دو نوع قرمز و زرد و نيز نزديكي به ديگر جاذبه هاي قطب سياحتي كوهرنگ از اين منطقه تفرجگاه بسيار مناسبي ساخته است. زمان رويش و شكفتن لاله هاي واژگون در اين دشت از اواسط فروردين ماه شروع مي‌شود و تا اواخر ارديبهشت ادامه دارد.

راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به هتل كوهرنگ، پاركينگ نيز از امكانات اين منطقه محسوب مي‌شود.

منطقه حفاظت شده تنگ صياد


اين منطقه ۲۱ هزار و ۶۰۰ هكتار مساحت دارد و پارك ملي تنگ صياد را با وسعتي معادل ۵۴۰۰ هكتار در دل خود جاي داده است. دستيابي به اين منطقهاز طريق محور مواصلاتي شهركرد- اصفهان ميسر است.
تنگ صياد به واسطه دارا بودن تپه ماهور هاي متعدد زيستگاه مناسبي براي گونه قوچ و ميش است.

كوهستانهاي جنوبي منطقه داراي صخره‌هاي صعب العبور است كه زيستگاه پلنگ، كل و بز با جمعيت قابل توجهي هستند.

از ديگر جانوران منطقه گرگ، روباه، شغال، كفتار و پرندگاني همچون كبك دري، كبك چيل، تيهور و عقاب هستند.

در اين منطقه امكان شكار با كسب مجوز لازم از سازمان حفاظت محيط زيست وجود دارد. نزديكترين شهر به منطقه تنگ صياد فرخشهر است.

از امكانات گردشگري اين منطقه راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي،فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي به واحدهاي پذيرايي و اقامتي شهركرد و پاركينگ است.


منطقه حفاظت شده سبزكوه

 اين منطقه زيبا با وسعتي در حدود ۶۲هزار هكتار در سه شهرستان بروجن، لردگان و عمدتاً اردل گستردگي دارد و داراي اكو سيستم‌هاي ويژه و چشم‌اندازهاي طبيعي، مرتعي، جنگلي و كوهستاني است. آبشارهاي پرآب و ديدني مثل تنگزندان و معدن، زيبايي منطقه را دوچندان كرده است.
اين منطقه داراي سه نوع آب وهوا است و به تبع آن جانوراني چون پلنگ، خرس قهوه‌اي، سنجاب بلوطهاي غرب ايران، كل،بز و كبك دري در اين منطقه زندگي مي‌كنند.

بهترين مسير دسترسي به منطقه مسيرگردشگري شماره ۵ است كه در بخش مسيرهاي گردشگري آمده و مناسبترين فصل بازديد از اين منطقه فصل بهار است.

آبشار آتشگاه


اين آبشار در ۱۹۰ كيلومتري شهركرد و در ۴۰ كيلومتري شهر لردگان در دره اي روح افزا به طول ۲ كيلومتر قرار گرفته است.
مسير اين آبشار از محل چشمه تا اتصال به رودخانه خرسان را فضاي سرسبز و بي نظيري از انواع درختان و گياهان جنگلي فراگرفته است.
شيب زياد و پستي وبلندي‌هاي دره، آبشارهاي كوچك متعددي را ايجاد كرده است. پيوند عناصر زيباي طبيعي مانند دره، سبزه زار و اقليم مناسب، فضاي بسيار فرح بخشي را جهت تفرج در اين مكان فراهم مي‌آورد.
سراسر بهار و تابستان اين آبشار براي بازديد مناسب است. جاده آسفالته، آب آشاميدني، سكوي نشيمن، فاصله تا اولين پمپ بنزين (لردگان ۴۰ كيلومتر(دسترسي به مهمانسراي جهانگردي لردگان، سرويس بهداشتي، پاركينگ و كمپينگ از امكانات گردشگري آن است.

آبشار دره عشق


آبشار دره عشق در منطقه مشايخ (شهرستان اردل)در مجاورت روستاي دره عشق در فاصله ۱۱۰ كيلومتري شهركرد قرار دارد. اين آبشار باسرعت زياد از دل كوه بيرون مي جهد و بيش از يكصد متر ارتفاع دارد. در كنار اين آبشار رود كارون به آرامي جاري است و در تركيب با انارستانها و شاليزارهاي روستاهاي دره عشق و دورك شاهپوري، فضاي شگفت انگيزي را بوجودآورده است.
در اكثر فصول سال بويژه بهار بازديد از اين آبشار مناسب است.

پارك جنگلي پروز


در منتهي اليه حدود جنبي استان در ۵۰ كيلومتري لردگان، گردشگاه زيباي پروز با طبيعت بهشتي خود درامتداد دره اي سبز قرار گرفته است.
فضاي دنج و خلوت، سايه سار درختان بلند و قدكشيده اين پارك، چشمه‌هاي زلال متعدد به علاوه شاليزارهاي پراكنده و درختان جنگلي اطراف، تصويري زيبا از طبيعت خداوندي را جلو چشم هر بيننده‌اي به نمايش مي‌گذارد،به طوريكه كمتر گردشگر و بازديد كننده‌اي است كه با يكبار ديدن ميل بازديد مجدد دردلش موج نزند و مسحور صحنه‌ها و مناظر زيباي اين طبيعت دست نخورده نگردد.

اين پارك جنگلي فضاي بسيار مناسبي براي استراحت و گردش خانواده ها و اردوهاي دانش آموزي و دانشجويي است. براي گردشگران علاقه‌مند به اين منطقه، جاده آسفالته، فضاي سبز، سكوي نشيمن، سرويس بهداشتي، پاركينگ، دسترسي به واحدهاي اقامتي لردگان، فاصله تا پمپ بنزين لردگان (۵۰ كيلومتر) فراهم شده است.

گردشگاه سياسرد


چشمه سياسرد در پنج كيلومتري شهر بروجن قرار گرفته است. هواي خنك و مطبوع و درختان زيباو كهنسال اطراف اين چشمه مكاني بسيار زيبا براي تفرج و استراحت ساكنين شهر بروجن وساير گردشگران بوجود آورده است، به‌طوريكه همه روزه و بويژه در روزهاي تعطيل اين مكان شاهد گشت و گذار تعداد زيادي از مسافران و گردشگران است.

ايجاد فضاسازي‌هاي مناسب و سهل الوصول بودن ميل به بازديد از اين گردشگاه را دوچندان كرده است.

دسترسي به واحدهاي اقامتي و پذيرايي شهر بروجن، تجهيزات جهت بازي كودكان،پاركينگ و آب آشاميدني بازديد از اين مکان را آسانتر كرده است.

غار سراب


غارسراب در ۵۶ كيلومتري جنوب غربي شهركرد و حدود ۷ كيلومتري شهر باباحيدر (شهرستان فارسان) در مسير دره اي زيبا و معتدل، در مجاورت روستاي اميدآباد قرار گرفته است.

از انتهاي جاده آسفالته تا دهانه غار حدود ۱۵ دقيقه پياده روي لازم است. اين غار شگفت انگيز دو دهانه دارد و به دليل وجود موانع طبيعي بيش از ۶۰۰ متر از آن قابل دسترسي نيست از يكي از دهانه‌هاي غار، آبي خروشان و خنك بيرون مي‌آيد. ارتفاع سقف غار در بعضي از نقاط به ۱۵ متر مي‌رسد. در دالان طويل غار قنديلهاي آهكي زيبابه وفور وجود دارد و فرآيند تشكيل اين قنديلها ادامه دارد.

غار يخي چما


اين غار در فاصله ۲۵ كيلومتري چلگرد در نزديكي روستاي شيخ عليخان يكي از نادرترين واعجاب انگيزترين غارهاي منطقه به نام غار يخي چما با قنديلهاي فراوان يخي واقع شده است.

از زير يخهاي اين غار چشمه‌اي با آب سرد در جريان است كه نهايتا به سدكوهرنگ مي‌ريزد.

قرار گرفتن در دره‌هاي عميق و انباشت حجم برفهاي چندين ساله دراين مكان سبب شده قنديلهاي يخ و توده‌هاي عظيم برف به صورت دائمي و در تمام فصول سال باقي بمانند.

كمربند سبز حاشيه زاينده رود


تمامي مسير حاشيه زاينده رود از سامان تا قراقوش (نزديك سد زاينده رود) داراي مناظر زيبا و چشم نواز است كه ازتركيب رودخانه، باغهاي سرسبز دوطرف جاده و هواي پاك بوجود آمده است.

اين مسيربه دليل وجود مجموعه‌هاي تفريحي در محل پل زمانخان شرايط اقليمي مساعد در حدود ۹ماه از سال و دسترسي نزديك به مركز استان و شهرهاي استان اصفهان هميشه مورد توجه گردشگران بوده است.
در انتهاي اين مسير سد و درياچه زاينده رود وجود دارد كه به نوبه خود زيباست. در اين مسير زاينده رود هنوز از مناطق صنعتي عبور نكرده و رنگ آبي و تميز آب همراه با هواي مطبوع و باغات سرسبز اطراف آن بسيار دلپذير است.

حاشيه رودكارون


سرشاخه‌هاي متعدد رود كارون در قلمروهاي غربي و جنوب غربي استان شامل لردگان، خانميرزا، فلارد، جنوب بازفت و جنوب شهرستان اردل جريان دارند و داراي چندين عنصر ارزشمند تفريحگاهي وگردشگري از جمله آب و هواي مناسب و دلپذير در اكثرفصول سال، نزديكي و دسترسي مناسب به خوزستان از طريق جاده‌هاي آسفالته و وجودجنگلهاي نسبتاً متراكم بلوط در حواشي مسيرهاي اصلي است.


اين رودخانه از دره‌هاي شگفت انگيزي عبور مي‌كند و در تركيب جريان رود، جنگلهاي بلوط و كوه مناظر بديعي راعرضه مي‌كند. از جمله بهترين اين مناظر را در مسير جاده شهركرد- خوزستان در روستاي دوپلان (۱۱۰ كيلومتري شهركرد) مي‌توان مشاهده كرد.

آبشار تونل كوهرنگ


اين آبشار از سرازير شدن آب تونل اول كوهرنگ بوجود آمده است. اين تونل براي انتقال آب چشمه كوهرنگ و ديگر چشمه‌هاي اطراف به زاينده رود در سال ۱۳۳۲ در منطقه كوهرنگ،جايي كه اكنون شهر توريستي چلگرد- مركز شهرستان كوهرنگ قرار دارد، ايجاد شد. تلاش براي انتقال اين آب به زمان بسيار دور برمي‌گردد. در زمان صفويان تلاش براي ايجادشكاف در كوه كاركنان و انتقال آب، راه به جايي نبرد.


(اين شكاف كه در نزديكي تونل است، خود يكي از ديدني هاي تاريخي منطقه است)آبشار اين تونل و فضاهاي بسيارزيباي اطراف آن مناظر بسيار زيبايي را براي هر ببننده‌اي ايجاد كرده است.

درتمام فصول سال – حتي زمستان- به سبب نزديكي با پيست اسكي چلگرد اين مكان مورد بازديد گردشگران قرار مي‌گيرد.

راه دسترسي آسفالته، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي، فضاي سبز، سكوي نشيمن، دسترسي آسان به واحد اقامتي و پذيرايي و پاركينگ ازامكانات آن به‌شمار مي‌رود

مطالب مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. همه فیلدها لازم هستند.