غار یخی چما ،چلگرد

غار یخی چما

سفری هیجان انگیز به غار یخی چلگرد

 غار یخی چما یکی از اعجاب‌انگیزترین غارهای استان چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود که در مجاورت روستای شیخ علیخان و در فاصله ۲۵ کیلومتری چلگرد از توابع بخش مرکزی شهرستان کوهرنگ استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. یک یخچال طبیعی و دائمی و جایی دیدنی برای سفرهای تابستانی است که با ذوب برف‌ها و جاری شدن آب، یک تونل در زیر توده‌های یخ ایجاد می‌شود که غار یخی نامیده می‌شود.

غار یخی چما ،چلگرد

این غار در وسط دره ی چما قرار دارد و به دلیل موقعیت قرار گیری و ریزش برف در طی چندین سال و انباشت آن، این برف و یخ ها فصلی نبوده و بصورت دائمی در آمده اند.علاوه بر این،غار یخی چما به بزرگ‌ترین منبع آب شیرین ایران شهرت دارد زیرا از زیر یخ‌های این غار، چشمه‌ای با آب سرد جریان یافته که در نهایت به سد کوهرنگ می‌ریزد.

با وجود ویژگی‌های منحصر به فرد، این غار یکی از کم‌نظیرترین نقاط گردشگری استان و حتی کشور است که برای بسیاری از گردشگران ناشناخته مانده است.  البته به لطف تبدیل شدن به محل برگزاری مسابقات اسکی، تا حدی بیشتر معرفی شده است. این جاذبه ی طبیعی و گردشگری در ایران بی نظیر است.ولی نمونه های مشابه این غار یخی در روسیه و ایسلند هم وجود دارد.

 

مطالب مرتبط

  • چشمه دیمه کوهرنگ
  • آبشار شیخ علیخان
  • دشت لاله های واژگون
  • ارسال نظر

    آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. همه فیلدها لازم هستند.